top of page

Kan man trække vejret forkert?

Vejrtrækning virker jo som det mest naturlige og noget, som vi alle burde gøre rigtigt helt automatisk. Desværre er det ikke sådan.


De fleste mennesker trækker vejret enten for overfladisk, for meget eller begge dele. Ofte giver man vores travle livsstil og dennes effekt på kroppen skylden.

Vejrtrækningen afspejler i høj grad vores indre tilstand, så der er nok noget om det. Dette indlæg behandler ikke; "hvorfor vi trækker vejret forkert", men mere hvad vi kan gøre for at trække vejret rigtigt igen og have det som en ressource i vores hverdag.


Vi har en sundere vejrtrækning, når vi trækker vejret gennem næsen

Lungerne er formet nærmest som to dråber vand. Det betyder, at de er smallest i toppen og bredest i bunden. Alt efter vores størrelse er arealet af vores lunger, hvor der bliver optaget ilt og afgivet kuldioxid, 50 til 100 kvm (lungerne deler sig i mindre og mindre rør). Men størstedelen af dette areal ligger selvfølgelig i bunden af lungerne, da det er der, hvor lungernes areal er størst. Det er derfor, man siger at det er vigtigt at trække vejret helt ned i maven, for når vi gør det, bruger vi vores store vejrtrækningsmuskel (diafragma) til at skabe et slags vakuum, der gør, at luften kommer helt ned i bunden af vores lunger og giver os en optimal udveksling af ilt og kuldioxid. For selvfølgelig kommer der ikke rent faktisk luft ned i maven, men det er en nyttig metafor til at hjælpe folk med at trække vejret på den rigtige måde. Rent anatomisk er det i virkeligheden også næsen, der er lavet til vejtrækning, og ikke munden. Vi har altså en sundere vejrtrækning, når vi primært trækker vejret gennem næsen. Dette skyldes bl.a., at hvis vi trækker vejret gennem munden, mister vi mere kuldioxid end vi får ind i kroppen, hvilket fører til forhøjet PH værdi i blodet, hvilket igen fører til at ilten binder sig kraftigere til hæmoglobinet i blodet og derved ikke kommer ud i musklerne, men bliver i blodet.


Brug din næse

Vi får altså tilført mindre ilt til vores organer, muskler etc., selvom vi føler vi trækker vejret mere, når vi trækker det gennem munden. Når vi får mindre ilt til muskler og organer, går kroppen en lille smule i stress tilstand og begynder at spytte stresshormoner ud i vores blod. Primært noradrenalin (korttids stresshormon) og cortisol (langtids-stress hormon). Men det betyder også, at vi har kontrol over denne stress reaktion gennem vores vejrtrækning. Det er altså en af grundene til, at man beder folk tage en dyb indånding, hvis de er stressede eller oppe at køre.




En simpel, men effektiv, åndedrætsøvelse er, som vist på billedet, at lægge sig (gerne på en yogamåtte) med benene i 90 graders-vinkel, venstre arm langs siden, højre tommelfinger på højre næsebor og så trække vejret langsomt gennem venstre næsebor. Derefter skifter du hænder. Alt over 2 minutter pr. side har god effekt. Jeg anbefaler 3-10 minutter pr. side.


Da øvelsen er stressreducerende, er den især effektiv til at lande sig selv efter en lang travl dag eller efter en presset situation. Den kan også være god lige inden sengetid for at forberede kroppen på en rolig nats søvn. Vejrtræknings tips til hverdagen: -Træk vejret gennem næsen. -vær ekstra opmærksom på at lave dybe vejrtrækninger, desto mere presset du er. -Træk vejret kontinuerligt, vær opmærksom på hvis du holder længere pauser. -Vær opmærksom på den Koncentrationsfremmende og afslappende effekt det har når du trækker vejret korrekt. Desto mere vi mærker fordelene, desto mere gør vi det.

Comentarios


bottom of page